otázky SZZ
Okruhy otázek ke SZZ
|
1. Andragogika jako věda. Vědecké základy andragogiky, andragogické pojmosloví.
|
2. Legitimizační problémy andragogiky. Vztah andragogiky a pedagogiky. Andragogika v systému vědních disciplín.
|
|
4. Andragogický výzkum. Metody a techniky andragogických výzkumů. Příklady.
|
5. Historické a společenské souvislosti vývoje andragogiky v 19. a 20. století ve světě. Současnost vědního oboru a praxe v Evropě, Americe a Asii. |
|
7. Andragogika jako studijní obor. Andragogika na vysokých školách v České republice a Slovenské
|
8. Objekt a předmět andragogiky. Vývojové tendence, přístupy k interpretaci objektu a předmětu andragogiky.
|
9. Vzdělávání dospělých, stát a politika. Politická situace a legislativa ve vzdělávání dospělých.
|
10. Další profesní vzdělávání. Principy, současný stav a perspektivy ve světě a v České republice.
Národní soustava kvalifikací. |
|
12. Celoživotní vzdělávání a celoživotní učení. Dřívější a současné chápání konceptu celoživotního vzdělávání a celoživotního učení. Stěžejní kurikulární dokumenty a současné evropské trendy.
|
13. Personální a kulturní andragogika. Andragog a jeho role v organizacích. Enkulturace, akulturace,
|
14. Sociální a speciální andragogika. Socializace a socializační mechanismy. Sociální andragogika,
|
15. Gerontopedagogika a její význam. Základní principy gerontopedagogiky. Demografický vývoj
v Evropě. Příprava na stárnutí populace v ČR a EU. |
16. Cílové Skupiny gerontopedagogiky. Potřeby a možnosti vzdělávání ve stáří. Podmínky edukace
seniorů. Možnosti vzdělávání pro seniory v ČR a v zahraničí. |
17. Role andragoga. Specifika andragogice práce. Kompetence andragoga a další vzdělávání
v andragogice profesi. |
18. Kvalita ve vzdělávání dospělých. Vymezení kvality v andragogice. Nástroje prokazování kvality. Problematika certifikace a akreditace. |
19. Andragogické poradenství. Role poradenství v andragogice. Formy a metody poradenské
práce s dospělými. Poradenské instituce pro dospělé. |
20. České a mezinárodní dokumenty o vzdělávání dospělých. Koncepční dokumenty v ČR, EU, OECD a UNESCO. Legislativní úprava vzdělávání dospělých v České republice. |
21. Terciární vzdělávání. Historické souvislosti. Typy institucí. Legislativní rámec. Probíhající diskuse a další vývoj. |
22. Evropská a mezinárodní dimenze ve vzdělávání. Národní programy a aktivity. Učební dokumenty.
Mobilita a výměna. |
23. Aktuální problémy andragogiky a vzdělávání dospělých v souvislostech se základními rysy
současného světa. |
24. Andragogická interakce. Činitelé andragogické interakce. Význam andragogické didaktiky pro praxi. |
25. Specifika vzdělávání a učení v dospělosti. Zájmy, potřeby a motivace dospělých. Zásady vzdělávání dospělých. Vývoj a principy integrální andragogiky. |